ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ
Урок з фізичної географії України
8 клас
Тема: Загальна характеристика клімату України
Мета: сформувати знання про загальні риси клімату України;    систематизувати знання про основні фактори кліматоутворення; сформувати вміння визначати особливості факторів кліматоутворення в Україні; закріпити навички та вміння учнів роботи з кліматичними картами, роботи в групі.
Обладнання: кліматична карта України, фізична карта світу, карта кліматичних поясів світу, атлас, слайди, роздавальний матеріал (ОС), підручник.
Тип уроку: формування нових знань та вмінь учнів.
Опорні поняття: клімат, кліматоутворюючі фактори, кліматичний пояс, тип клімату.
Структура уроку:
4. Вивчення нового матеріалу – формування знань та вмінь учнів

5. Перевірка засвоєного матеріалу учнями
6. Підсумок уроку
7. Домашнє завдання
Хід уроку
І Орг.момент: привітання класу, повідомлення теми та мети уроку, розподіл учнів по групах, призначення помічників, написання у робочі зошити числа та теми уроку.
ІІ  Актуалізація опорних знань та вмінь:
1.« Мозковий штурм» (питання на слайдах):
·       Клімат – це…
·       Кліматоутворюючі фактори…
·       Основні кліматичні пояси…
·       Перехідні кліматичні пояси…
·       Типи клімату…
·       Погода – це…
·       Метеорологічні прилади…
·       Що таке сонячна радіація?
·       Вітер – це…
·       Циклон …
·       Антициклон…
·       Яку інформацію можна почерпнути із кліматичної карти?
·       Як називаються лінії на кліматичній карті, що з’єднують точки з однаковою температурою?
·       За допомогою чого позначається кількість опадів на кліматичній   карті? Чому на кліматичній карті позначаються ізотермами середні температури січня та липня?
2. Робота зі структурно-логічними схемами (малюнки на слайдах).
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності учнів:
Тема нашого уроку сьогодні «Клімат України». Кліматичні умови впливають на рельєф, поверхневі та підземні води, розвиток рослинності, поведінку тварин, ґрунти. Від кліматичних умов, в значній мірі, залежать умови проживання, господарська діяльність та відпочинок людей. Ви бачите на стенді схему, я пропоную вам подумати і дати відповіді – як клімат впливає на інші компоненти в природному комплексі?
    Клімат місцевості це один з важливих компонентів в природному комплексі, зміна якого може призвести до зміни всього природного комплексу. Тому необхідно знати цей матеріал.
Сьогодні на уроці я пропоную розв’язати 2 проблемних питання які мене турбують (на слайдах):
1. Чи можна Україну віднести до територій з кліматичним комфортом?
2. Чи можуть в кліматичних умовах України рости мої улюблені рослини – пальми?
Для того, щоб розв’язати 2 питання я пропоную вам переглянути міні презентацію з інформацією про особливості умов, в яких можуть рости пальми (випереджаюче завдання для 1 учня).
ІV Вивчення нового матеріалу – формування знань та вмінь учнів:
 1) У вас на партах знаходяться атласи за 7 клас, в яких треба знайти карту кліматичних поясів світу.
- Які кліматичні пояси охоплюють Європу?
- В межах яких кліматичних поясів знаходиться Україна?
Отже, помірний кліматичний пояс. Що характерно для нього?
Невеличка частина Кримського півострова, вузька смуга ПБК знаходиться в субтропічному кліматичному поясі. Які його особливості?
Завдання. Працюємо з опорно-інформаційними схемами, які знаходяться у вас на парті. Про що ви можете дізнатись з них?
Особливості помірного поясу                    субтропічного поясу
 

·       Атлантико-континентальна область          Середземноморська область
·       Континентальна область
За планом:  повітряні маси

                         температура, амплітуда
кількість опадів

2) Ви бачите, що в опорно-інформаційних схемах чітко виділяються континентальна, атлантико-континентальна, середземноморська область.
В Україні будуть чітко виражені зональні відмінності кліматичних умов. У зв’язку з значною протяжністю території в широтному напрямку, помітно збільшується континентальність клімату з пн.зх на пд.сх.
Ми пам’ятаємо, що клімат території залежить від кліматоутворюючих факторів. Для того, щоб дізнатись про їх вплив на Україну, я пропоную скористатись текстом підручника. Ви отримаєте завдання по групах – дізнатися, який вплив вони оказують.
2 група: циркуляція атмосфери
3 група: підстилаючи поверхня
4 група: аналізує вплив кліматоутворюючих факторів по ОІС
Кожна група обирає відповідаючого і того, хто буде слідкувати за часом. Доповіді слухаємо по порядку. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах.
3) Неможливо уявити повну картину особливостей клімату, якщо не використовувати кліматичну карту. Працюємо з картою в атласі, картою на дошці та на слайдах.
Ваша задача: проаналізувати її. Працюємо в групах.
1 група: cередньорічні температури

2 група: мінімальні, максимальні
3 група: середньорічна кількість опадів
4 група: переважаючі напрямки вітрів
На це завдання 5-7 хвилин. Доповіді – біля карти на дошці. Якщо доповідаючий не все сказав, група може додати коментарі. Всі інші групи уважно слухають і роблять помітки у зошитах.
4) Закріплення.
Я пропоную відповісти на питання:
- Що буде впливати на збільшення опадів на заході України, зниження температури влітку, збільшення температури взимку? (близькість океану)
- Чому в Україні часті зміни впливу вологого західного та сухого східного повітря? (рівнинність рельєфу)
- До чого це буде призводити? (часті зміни циклонічної та антициклонічної діяльності)
- Яка буде встановлюватися погода при дії циклонів, антициклонів?
- Які види опадів бувають в Україні?
Перегляд відео про погоду в Україні (до 5 хвилин).
V Перевірка засвоєного матеріалу учнями:
Для того, щоб можна було встановити рівень засвоєного матеріалу який ми сьогодні розглядали – пропоную виконати тестові завдання. Вони складаються з 12 питань у 2 варіантах. Питання поступово ускладнюються. Скільки ви дали правильних відповідей – така і оцінка. На це завдання у вас 5-6 хвилин.
І варіант

1. В межах яких кліматичних поясів знаходиться територія України?
А тропічному
Б помірному
В помірному та тропічному
Г помірному та субтропічному
Д тропічному та субекваторіальному
2. На формування кліматичних умов України впливає:
А рівнинність території
Б гори та височини
В лісистість
Г озерніть
Д близькість Атлантичного океану

3. Чи сприятливі кліматичні умови для ведення сільського господарства, роботи транспорту, відпочинку людей?
А так
Б ні
4. Який кут падіння сонячних променів в Україні взимку?
А 150
Б 180
В 200
Г 250
Д 300
5. Які типи повітряних мас діють в Україні?
А помірні та субарктичні
Б помірні та субекваторіальні
В помірні та тропічні
Г субтропічні та тропічні
Д субтропічні та помірні
6. Основною закономірністю в розподілі опадів на території України є:
А їх зменшення з пн. і пн.зх. на пд. і пд.сх.
Б  їх збільшення з пн. і пн.зх. на пд. і пд.сх.
В їх зменшення з зх. на сх.
Г рівномірний розподіл по всій території протягом року
7. Найнижчі середні температури січня в Україні становлять:
А -120
Б -80
В 00
Г +5-60
Д +3-40
8. В Україні зареєстровані найменші річні суми опадів:
А на Азово-Чорноморському узбережжі
Б  в Кримських горах
В в межах Донецького кряжу
Г на Закарпатській низовині
9. В якому населеному пункті України буде найбільше відчуватися вплив Атлантичного океану?
А Чернігові
Б Донецьку
В Миколаєві
Г Львові
Д Житомирі
10 Яка кількість антициклонів буває за рік в Україні?
А 15
Б 25
В 35
Г 45
Д 55
11. В якому кліматичному поясі річна амплітуда температур буде становити 190?
А помірному
Б субтропічному
В тропічному
Г екваторіальному
Д субекваторіальному
12. Чим пояснюються в Україні часті зміни впливу вологого західного та сухого східного повітря?
А великою площею території
Б рівнинністю рельєфу
В впливом Атлантичного океану
Г збільшенням континентальності клімату на пд.сх.


ІІ варіант
1. Клімат - це?
А стан нижнього шару атмосфери в даний час в даному місті
Б багаторічний режим погоди
В головний компонент географічної оболонки Землі
Г важливий фактор утворення температури та циркуляції повітря
2. Основним з кліматоутворюючих факторів є:
А сонячна радіація
Б віддаленість від океанів
В атмосферна циркуляція
Г підстилаючи поверхня
Д рельєф
3. На формування клімату України має вирішальний вплив?
А географічне положення
Б віддаленість від океанів
В підземні води
Г Чорне море
Д положення в помірному поясі
4. Який кут падіння сонячних променів в Україні влітку?
А 450
Б 550
В 650
Г 750
Д 900
5. Які типи клімату діють в Україні?
А континентальний
Б континентальний та морський
В морський

6. Континентальність клімату зростає:
А з пн.зх. на пд.сх.
Б  з пд.зх. на пн.сх.
В  з зх. на сх.
Г  з пн. на пд.
7. Найвищі середні температури липня в Україні становлять:
А +17-190
Б +10-120
В +20-230
Г +240
Д +25-300
8. В Україні зареєстровані найбільші річні суми опадів:
А на Азовському узбережжі
Б  в Українських Карпатах
В в межах Причорноморської низовини
Г на межах Поліської низовині
9. В якому населеному пункті України будуть зимою найнижчі температури, влітку найвищі?
А Київ
Б Луганськ
В Одеса
Г Львів
Д Харків
10 Яка кількість циклонів буває за рік в Україні?
А 15
Б 25
В 35
Г 45
Д 55

11. В якому кліматичному поясі річна амплітуда температур буде становити 250?
А помірному
Б субтропічному
В тропічному
Г екваторіальному
Д субекваторіальному
12. Чим пояснюються в Україні часті зміни циклонічної та антициклонічної діяльності?
А великою площею території
Б рівнинністю рельєфу
В впливом Атлантичного океану
Г збільшенням континентальності клімату на пд.-сх.
VI Підсумок уроку:
Чи зможете ви відповісти на проблемні питання, які були поставлені на початку уроку?
·       Територію України можна назвати кліматично комфортною тому, що кліматичні умови сприятливі для ведення с/г, роботи транспорту, відпочинку людей; Україна знаходиться в помірному та субтропічному кліматичному поясі;
·       На території України можуть рости пальми в межах субтропічного кліматичного поясу на ПБК (демонстрація фото пальм в Криму на слайдах).
Ми відповіли на поставлені запитання. Мети уроку досягли.
VІІ Домашнє завдання:

Прочитати сторінки підручника, відповісти на запитання в кінці параграфа, попрацювати з кліматичною картою. Для учнів високого рівня  - створити листівку або буклет (друкований і на носіях) «Україна – кліматично комфортна країна». Кращі роботи будуть розміщені в учительському блозі.

Немає коментарів:

Дописати коментар