ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ
Урок з фізичної географії України
8 клас
Тема: Загальна характеристика клімату України
Мета: сформувати знання про загальні риси клімату України; систематизувати знання про основні фактори
кліматоутворення; сформувати вміння визначати особливості факторів
кліматоутворення в Україні; закріпити навички та вміння учнів роботи з
кліматичними картами, роботи в групі.
Обладнання: кліматична карта України, фізична карта світу, карта кліматичних поясів
світу, атлас, слайди, роздавальний матеріал (ОС), підручник.
Тип
уроку: формування нових знань та вмінь учнів.
Опорні поняття: клімат, кліматоутворюючі фактори, кліматичний пояс, тип клімату.
Структура
уроку:
4. Вивчення нового матеріалу – формування знань та вмінь учнів
5. Перевірка засвоєного матеріалу учнями
6. Підсумок уроку
7. Домашнє завдання
Хід уроку
І Орг.момент: привітання класу, повідомлення теми та мети уроку, розподіл учнів по
групах, призначення помічників, написання у робочі зошити числа та теми уроку.
ІІ Актуалізація опорних
знань та вмінь:
1.« Мозковий штурм» (питання на слайдах):
·
Клімат – це…
·
Кліматоутворюючі фактори…
·
Основні кліматичні пояси…
·
Перехідні кліматичні пояси…
·
Типи клімату…
·
Погода – це…
·
Метеорологічні прилади…
·
Що таке сонячна радіація?
·
Вітер – це…
·
Циклон …
·
Антициклон…
·
Яку інформацію можна почерпнути
із кліматичної карти?
·
Як називаються лінії на
кліматичній карті, що з’єднують точки з однаковою температурою?
·
За допомогою чого позначається
кількість опадів на кліматичній карті? Чому
на кліматичній карті позначаються ізотермами середні температури січня та
липня?
2. Робота зі структурно-логічними схемами (малюнки
на слайдах).
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності учнів:
Тема
нашого уроку сьогодні «Клімат України». Кліматичні умови впливають на рельєф,
поверхневі та підземні води, розвиток рослинності, поведінку тварин, ґрунти.
Від кліматичних умов, в значній мірі, залежать умови проживання, господарська
діяльність та відпочинок людей. Ви бачите на стенді схему, я пропоную вам
подумати і дати відповіді – як клімат впливає на інші компоненти в природному
комплексі?
Клімат
місцевості це один з важливих компонентів в природному комплексі, зміна якого
може призвести до зміни всього природного комплексу. Тому необхідно знати цей
матеріал.
Сьогодні
на уроці я пропоную розв’язати 2 проблемних питання які мене турбують (на
слайдах):
1. Чи можна Україну
віднести до територій з кліматичним комфортом?
2. Чи можуть в
кліматичних умовах України рости мої улюблені рослини – пальми?
Для
того, щоб розв’язати 2 питання я пропоную вам переглянути міні презентацію з
інформацією про особливості умов, в яких можуть рости пальми (випереджаюче
завдання для 1 учня).
ІV Вивчення нового матеріалу – формування знань та
вмінь учнів:
1) У вас на партах знаходяться атласи за 7
клас, в яких треба знайти карту кліматичних поясів світу.
- Які кліматичні пояси
охоплюють Європу?
- В межах яких
кліматичних поясів знаходиться Україна?
Отже,
помірний кліматичний пояс. Що характерно для нього?
Невеличка частина
Кримського півострова, вузька смуга ПБК знаходиться в субтропічному
кліматичному поясі. Які його особливості?
Завдання. Працюємо з опорно-інформаційними схемами, які знаходяться у вас на парті.
Про що ви можете дізнатись з них?
Особливості
помірного поясу
субтропічного поясу
![]() |
![]() |
·
Атлантико-континентальна
область Середземноморська область
·
Континентальна область
За планом: повітряні маси
температура, амплітуда
кількість
опадів
2) Ви бачите, що в
опорно-інформаційних схемах чітко виділяються континентальна,
атлантико-континентальна, середземноморська область.
В Україні будуть чітко
виражені зональні відмінності кліматичних умов. У зв’язку з значною протяжністю
території в широтному напрямку, помітно збільшується континентальність клімату
з пн.зх на пд.сх.
Ми пам’ятаємо, що клімат
території залежить від кліматоутворюючих факторів. Для того, щоб дізнатись про
їх вплив на Україну, я пропоную скористатись текстом підручника. Ви отримаєте
завдання по групах – дізнатися, який вплив вони оказують.
2 група: циркуляція атмосфери
3 група: підстилаючи поверхня
4 група: аналізує вплив
кліматоутворюючих факторів по ОІС
Кожна
група обирає відповідаючого і того, хто буде слідкувати за часом. Доповіді
слухаємо по порядку. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах.
3) Неможливо уявити
повну картину особливостей клімату, якщо не використовувати кліматичну карту.
Працюємо з картою в атласі, картою на дошці та на слайдах.
Ваша задача:
проаналізувати її. Працюємо в групах.
1 група: cередньорічні температури
2 група: мінімальні,
максимальні
3 група: середньорічна
кількість опадів
4 група: переважаючі
напрямки вітрів
На це завдання 5-7
хвилин. Доповіді – біля карти на дошці. Якщо доповідаючий не все сказав, група
може додати коментарі. Всі інші групи уважно слухають і роблять помітки у
зошитах.
4) Закріплення.
Я пропоную відповісти на
питання:
- Що буде впливати на
збільшення опадів на заході України, зниження температури влітку, збільшення
температури взимку? (близькість океану)
- Чому в Україні часті
зміни впливу вологого західного та сухого східного повітря? (рівнинність
рельєфу)
- До чого це буде
призводити? (часті зміни циклонічної та антициклонічної діяльності)
- Яка буде
встановлюватися погода при дії циклонів, антициклонів?
- Які види опадів
бувають в Україні?
Перегляд відео про
погоду в Україні (до 5 хвилин).
V Перевірка
засвоєного матеріалу учнями:
Для
того, щоб можна було встановити рівень засвоєного матеріалу який ми сьогодні
розглядали – пропоную виконати тестові завдання. Вони складаються з 12 питань у
2 варіантах. Питання поступово ускладнюються. Скільки ви дали правильних
відповідей – така і оцінка. На це завдання у вас 5-6 хвилин.
І варіант
1. В межах яких кліматичних
поясів знаходиться територія України?
А тропічному
Б помірному
В помірному та тропічному
Г помірному та субтропічному
Д тропічному та субекваторіальному
2. На формування кліматичних умов
України впливає:
А рівнинність території
Б гори та височини
В лісистість
Г озерніть
Д близькість Атлантичного океану
3. Чи сприятливі кліматичні умови
для ведення сільського господарства, роботи транспорту, відпочинку людей?
А так
Б ні
4. Який кут падіння сонячних
променів в Україні взимку?
А 150
Б 180
В 200
Г 250
Д 300
5. Які типи повітряних мас діють
в Україні?
А помірні та субарктичні
Б помірні та субекваторіальні
В помірні та тропічні
Г субтропічні та тропічні
Д субтропічні та помірні
6. Основною закономірністю в
розподілі опадів на території України є:
А їх зменшення з пн. і пн.зх. на пд. і пд.сх.
Б їх збільшення з пн. і пн.зх. на
пд. і пд.сх.
В їх зменшення з зх. на сх.
Г рівномірний розподіл по всій території протягом року
7. Найнижчі середні температури
січня в Україні становлять:
А -120
Б -80
В 00
Г +5-60
Д +3-40
8. В Україні зареєстровані
найменші річні суми опадів:
А на Азово-Чорноморському узбережжі
Б в Кримських горах
В в межах Донецького кряжу
Г на Закарпатській низовині
9. В якому населеному пункті
України буде найбільше відчуватися вплив Атлантичного океану?
А Чернігові
Б Донецьку
В Миколаєві
Г Львові
Д Житомирі
10 Яка кількість антициклонів
буває за рік в Україні?
А 15
Б 25
В 35
Г 45
Д 55
11. В якому кліматичному поясі
річна амплітуда температур буде становити 190?
А помірному
Б субтропічному
В тропічному
Г екваторіальному
Д субекваторіальному
12. Чим пояснюються в Україні
часті зміни впливу вологого західного та сухого східного повітря?
А великою площею території
Б рівнинністю рельєфу
В впливом Атлантичного океану
Г збільшенням континентальності клімату на пд.сх.
ІІ варіант
1. Клімат - це?
А стан нижнього шару атмосфери в даний час в даному місті
Б багаторічний режим погоди
В головний компонент географічної оболонки Землі
Г важливий фактор утворення температури та циркуляції повітря
2. Основним з кліматоутворюючих
факторів є:
А сонячна радіація
Б віддаленість від океанів
В атмосферна циркуляція
Г підстилаючи поверхня
Д рельєф
3. На формування клімату України
має вирішальний вплив?
А географічне положення
Б віддаленість від океанів
В підземні води
Г Чорне море
Д положення в помірному поясі
4. Який кут падіння сонячних
променів в Україні влітку?
А 450
Б 550
В 650
Г 750
Д 900
5. Які типи клімату діють в
Україні?
А континентальний
Б континентальний та морський
В морський
6. Континентальність клімату
зростає:
А з пн.зх. на пд.сх.
Б з пд.зх. на пн.сх.
В з зх. на сх.
Г з пн. на пд.
7. Найвищі середні температури
липня в Україні становлять:
А +17-190
Б +10-120
В +20-230
Г +240
Д +25-300
8. В Україні зареєстровані
найбільші річні суми опадів:
А на Азовському узбережжі
Б в Українських Карпатах
В в межах Причорноморської низовини
Г на межах Поліської низовині
9. В якому населеному пункті
України будуть зимою найнижчі температури, влітку найвищі?
А Київ
Б Луганськ
В Одеса
Г Львів
Д Харків
10 Яка кількість циклонів буває
за рік в Україні?
А 15
Б 25
В 35
Г 45
Д 55
11. В якому кліматичному поясі
річна амплітуда температур буде становити 250?
А помірному
Б субтропічному
В тропічному
Г екваторіальному
Д субекваторіальному
12. Чим пояснюються в Україні
часті зміни циклонічної та антициклонічної діяльності?
А великою площею території
Б рівнинністю рельєфу
В впливом Атлантичного океану
Г збільшенням континентальності клімату на пд.-сх.
VI Підсумок уроку:
Чи зможете ви відповісти на проблемні питання,
які були поставлені на початку уроку?
·
Територію України можна назвати
кліматично комфортною тому, що кліматичні умови сприятливі для ведення с/г,
роботи транспорту, відпочинку людей; Україна знаходиться в помірному та
субтропічному кліматичному поясі;
·
На території України можуть
рости пальми в межах субтропічного кліматичного поясу на ПБК (демонстрація фото
пальм в Криму на слайдах).
Ми відповіли на
поставлені запитання. Мети уроку досягли.
VІІ Домашнє завдання:
Прочитати сторінки
підручника, відповісти на запитання в кінці параграфа, попрацювати з кліматичною
картою. Для учнів високого рівня -
створити листівку або буклет (друкований і на носіях) «Україна – кліматично
комфортна країна». Кращі роботи будуть розміщені в учительському блозі.
Немає коментарів:
Дописати коментар